An community is a way of bringing together the supply and demand for data in an specific domain. In this way, a structured approach is created to link the supply and demand of data more closely. The community is always focused on an specific topic, question or domain. Think about Migration, Education, Mobility or the Coronavirus.

What can be found in an data community?

In an data community on data.overheid.nl the following topics can be found:

  • One central place for data within the topic. These data is visible and findable through metadata
  • As much as possible government data available from different government organizations
  • Shows in data what the involved organizations produce and publish
  • Gives insights in the available data, quality, but also contradictions in data
  • Givers insights in the involved parties, chains and network round an specific topic
  • Provides direct access to the core data and figures within the subject

What does the organization of an data community look like?

Data.overheid.nl facilitates as a data broker between supply and demand of data. This makes it possible for the community to develop. In addition, at least one leader and a number of experts are linked to a community. The initiator is in fact the manager of the community, arranges the day-to-day affairs and draws up rules about the community where necessary. The experts provide the content on specific topics within the community.

Stappenplan opzet data community op data.overheid.nl

In de basis volgt data.overheid.nl de volgende vier stappen om een data community te starten en op te zetten:

  1. Idee, onderzoek en richting. Bepaal doel, de doelgroep, scope en richting om de community tot een succes te maken. Richt de basis voor de community in: datasets, thema's, experts en herkenbaarheid. Creëer commitment bij de trekkers en eerste leden, activeer management voor ondersteuning.
  2. Opstart, de eerste leden en activering. Start de community met de directe betrokkenen; richt de organisatie in voor moderatie en aanjagen van interactie. Stel huisregels op. Zorg voor een 'warm huis' met voldoende data, content, toepassingen en een vaste groep leden. Organiseer een goed zichtbare lancering van de community.
  3. Groeien en promotie. Zet de eerste leden in als ambassadeurs van de community voor promotie en organische groei. Maak gebruik van bestaande communities, netwerken en social media voor zichtbaarheid.
  4. Leren en optimaliseren. Leer van de interactie, optimaliseer waar nodig. 

Starten van een eigen data community?

Dat kan! Stuur een bericht naar data@koop.overheid.nl en we komen graag in contact met je. 

 

Klik hier om terug te gaan naar de algemene community pagina om te zien welke communities er al zijn op data.overheid.nl.