Dataset

Beprijzing van het wegverkeer

Permanente linkGekopiëerd
Status Beschikbaar
Data eigenaar Groningen (Gemeente)
Bijgewerkt 03-05-2024
Licentie CC-BY (4.0)
Thema
  • Economie
  • Verkeer
Toegang Publiek
Metadata Download (XML/RDF)

Beschrijving

Het beprijzen van autoverkeer kan positieve effecten hebben op de doorstroming van het verkeer, op de bereikbaarheid van en voor mensen en bedrijven, en op de Nederlandse economie. De doorstroming verbetert het meest als een zogenaamde vlakke kilometerheffing wordt gecombineerd met een aanvullende heffing in de spits op de drukste wegen terwijl de opbrengsten van deze heffingen worden geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur.

Het milieu en de verkeersveiligheid zijn eveneens gebaat bij de kilometer- en de spitsheffingen maar niet bij nieuwe infrastructuur. Indien echter alle kosten en opbrengsten tegen elkaar worden afgewogen, blijkt de combinatie van prijsbeleid en investeringen in nieuwe infrastructuur de meest positieve effecten voor de welvaart te hebben.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit RPB-studie ‘Beprijzing van het wegverkeer. De effecten op doorstroming, bereikbaarheid en de economie’.

Eigenaar

Gegevens van de aanbieder

Contactpunt

Publicatie

Hergebruik

Licentie en voorwaarden

Relaties

Vergelijkbare datasets

Metadata

Versietoelichting

Taalinstellingen

Taal dataset

Taal van de metadata

Identificatie

Primaire identificatie van deze dataset


Downloads

Beprijzing van het wegverkeer, 2007

PDF CC-BY (4.0)

Auteur: NAi Uitgevers / RPB

Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat