Dataset

Beprijzing van het wegverkeer

Permanent linkCopied
State Available
Data owner Groningen (Gemeente)
Updated 06/04/2025 - 00:00
License CC-BY (4.0)
Thema
  • Economy
  • Traffic
Publicity level Public
Metadata Download (XML/RDF)

Description

Het beprijzen van autoverkeer kan positieve effecten hebben op de doorstroming van het verkeer, op de bereikbaarheid van en voor mensen en bedrijven, en op de Nederlandse economie. De doorstroming verbetert het meest als een zogenaamde vlakke kilometerheffing wordt gecombineerd met een aanvullende heffing in de spits op de drukste wegen terwijl de opbrengsten van deze heffingen worden geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur.

Het milieu en de verkeersveiligheid zijn eveneens gebaat bij de kilometer- en de spitsheffingen maar niet bij nieuwe infrastructuur. Indien echter alle kosten en opbrengsten tegen elkaar worden afgewogen, blijkt de combinatie van prijsbeleid en investeringen in nieuwe infrastructuur de meest positieve effecten voor de welvaart te hebben.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit RPB-studie ‘Beprijzing van het wegverkeer. De effecten op doorstroming, bereikbaarheid en de economie’.

Owner

Owner information

Contact point

Publication & catalogues

Reuse

Licence & conditions

Relations

Comparable datasets

Metadata

Version notes

Language settings

Data language

Metadata language

Identifiers

Primary identifier


Downloads

Beprijzing van het wegverkeer, 2007

PDF CC-BY (4.0)

Auteur: NAi Uitgevers / RPB

Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat