Beantwoording
- Status:
- Afgehandeld
- Toelichting status:
- Vraag: (1) Wat is precies de betekenis is van de categorie “bevel terugkeer EU lidstaat”.
Antwoord: Onder “bevel terugkeer EU lidstaat” valt elke vreemdeling waarvan het rechtmatig verblijf beëindigd is In Nederland of die nooit rechtmatig verblijf in Nederland heeft gehad, maar die wel rechtmatig verblijf heeft in een EU-lidstaat. Dit kunnen zowel EU-burgers zijn als derdelanders. Onder derdelanders verstaan we iedere vreemdeling uit een niet EU land die een verblijfsrecht heeft in een ander EU land dan Nederland en die een bevel krijgt terug te keren naar de EU lidstaat waar hij/zij rechtmatig verblijf heeft.
Vraag: (2) Welke juridische grondslag is er voor die vertrekplicht? Gaat het dan (altijd) om een verklaring tot ongewenst vreemdeling (art. 67 Vw)?
Antwoord: Het gaat in dit soort gevallen om de wettelijke vertrekplicht voor iedere vreemdeling die
niet of niet langer rechtmatig verblijf in Nederland heeft (art 61. Vw). Dat geldt ook voor EU-burgers.
Hierbij moet de vreemdeling Nederland uit eigen beweging verlaten binnen de in art 62. Vw gestelde
termijn (meestal vier weken). In sommige situaties kan deze termijn worden verkort Deze staan in
art. 62 Vw beschreven. Het gaat niet altijd om een ongewenstverklaring. Een ongewenstverklaring is een aparte beschikking en kan worden opgelegd conform de voorwaarden in art. 67 Vw, bijvoorbeeld als een EU-burger
meerdere malen een strafbaar feit heeft gepleegd, veroordeeld is voor een misdrijf of hij vormt een
gevaar voor de openbare orde of nationale veiligheid.
Vraag: (3) Ik zou ook graag willen weten hoe dit aantal (van 640 voor 2018) zich verhoudt met het getal 225 (van de DT&V) van EU burgers die (door de DT&V) gedwongen zijn uitgezet. is het verschil (640 - 225) een indicatie van het aantal EU-burgers dat zou moeten vertrekken maar dat nog niet is vertrokken?
Antwoord: Dit zijn twee verschillende aantallen die niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Het eerste getal ziet op een bevel tot terugkeer EU lidstaat en dat is een cijfer van de nationale politie. Bij een bevel tot terugkeer EU lidstaat door de politie moet de vreemdeling uit eigen beweging Nederland verlaten en vindt er niet zonder meer overdracht van het dossier door de nationale politie aan de DT&V plaats Het tweede getal ziet op de gedwongen uitzettingen van de DT&V van EU-burgers en dat kunnen mensen zijn die een bevel tot terugkeer van de politie hebben gehad, maar dat hoeft niet. Vaak ziet dit op EU-burgers die in Nederland veroordeeld zijn voor strafbare feiten en aan het eind van hun straf gedwongen worden uitgezet door de DT&V.
Vraag: (4) Worden alle gegevens van deze EU-burgers - die moeten vertrekken - doorgegeven aan de DT&V?
Antwoord: Wanneer er sprake is van gedwongen vertrek van een EU-burger zal informatie aan de DT&V worden verstrekt, maar dit betreft alleen de benodigde informatie om gedwongen vertrek te realiseren.
Vraag: (5) Aan welke instanties (zowel in NL als daarbuiten) worden die gegevens ook verstrekt?
Antwoord: Het betreft hier een vrij brede vraag, waarbij we niet helemaal begrijpen wat wordt bedoeld. In de regel wordt alleen waar nodig informatie verstrekt aan betrokken partijen om vertrek te realiseren, dit zal zo minimaal mogelijk worden gehouden. Asielinformatie van een individu wordt nooit aan landen van herkomst gegeven
- Data eigenaar:
- http://standaarden.overheid.nl/owms/terms/Ministerie_van_Veiligheid_en_Justitie
- Nummer dataverzoek:
- 2011
- Thema dataverzoek:
-
- Politie, brandweer en hulpdiensten
- Afgehandeld resultaat:
- Data was al beschikbaar
- Aangevraagde datum:
- 12-02-2020
- Bron dataverzoek:
- Email
- Gepubliceerd:
- Ja