Dataverzoek
- Titel:
- Ongepubliceerde rechtspraak
- Aangevraagde data:
- Hierbij wordt verzocht om de gegevens van alle ongepubliceerde rechtspraak (voor zover beschikbaar), inclusief beschikbare metadata, bij voorkeur in XML, althans in het format met de hoogste data-kwaliteit.
De gegevens betreffen openbare informatie. Art. 121 Gw bepaalt dat rechtspraak openbaar is, onder meer opdat publieke opinie de rechtspraak kan controleren. Voorts bepaalt het "Besluit selectiecriteria uitsprakendatabank Rechtspraak.nl" in Art. 6 lid 1 dat "Uitspraken van rechtbanken en gerechtshoven, in het bijzonder van meervoudige kamers, voorzover niet gepubliceerd krachtens de artikelen 3, 4 of 5, en voorzover daarin niet uitsluitend standaardformuleringen zijn gebruikt, worden zoveel als mogelijk gepubliceerd". De reden waarom een belangrijk deel van de met name lagere rechtspraak (rechtbanken, hoven) niet wordt gepubliceerd dat deze dienen te worden geanonimiseerd. Artikel 7 lid 1 van genoemd Besluit bepaalt dat "Alle uitspraken die worden gepubliceerd, dienen te zijn geanonimiseerd volgens een daartoe vast te stellen anonimiseringsrichtlijn". Bedoelde anonimiseringsrichtlijn (https://www.rechtspraak.nl/Uitspraken/Paginas/Anonimiseringsrichtlijnen.aspx) schrijft specifieke regels voor die moeilijk met een hoge mate van precisie door een machine/computer/algoritme zijn na te bootsen. Het gebruik van niet-geanonimiseerde data is echter overkomelijk indien deze worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.
Persoonsgegevens die worden geanalyseerd in het kader van wetenschappelijk onderzoek, vallen onder de uitzonderingsbepaling die onder de AVG/GDPR is gecreeerd voor wetenschappelijk onderzoek. In de AVG is een uitzondering geformuleerd op het verbod om bijzondere persoonsgegevens te verwerken indien verwerking noodzakelijk is met het oog op wetenschappelijk onderzoek. Art. 89 AVG stelt dat er in het kader van wetenschappelijk onderzoek "technische en organisatorische maatregelen [moeten] zijn getroffen om de inachtneming van het beginsel van minimale gegevensverwerking te garanderen. Deze maatregelen kunnen pseudonimisering omvatten, mits aldus die doeleinden in kwestie kunnen worden verwezenlijkt". Passende maatregelen die in dit verband zullen worden genomen, zijn:
- NAW-gegevens zullen worden vervangen door middel van tokens zoals [naam], [adres], [woonplaats] en/of [naw]. Er zal geen sleutelbestand worden bijgehouden. Er zal een hoge recall worden nagestreefd. Dit kan leiden tot overanonimisatie, maar het is beter om te veel persoonsgegevens te verwijderen dan te weinig.
- Alleen het opgeschoonde bestand zal beschikbaar worden gesteld voor wetenschappelijk onderzoek.
- De originele data zullen in een beschermde omgeving worden opgeslagen en uitsluitend worden geanalyseerd met het oog op het anonimiseren van de data. Deze data zullen voorzien worden van een wachtwoord dat alleen kan worden verkregen indien zowel de aanvrager van dit project als de informatiebeheerder binnen Maastricht University toestemming hebben gegeven.
- De opgeschoonde data zullen in een beschermde omgeving worden opgeslagen. De infrastructuur van Maastricht University biedt mogelijkheden om gevoelige data goed te beschermen en op te slaan. Zo kunnen data veilig worden opgeslagen bij Datahub. Een andere mogelijkheid is om de data op te slaan bij Surfsara (https://www.surf.nl/en/expertises/data-storage-and-management), waar al ervaringen mee zijn in andere projecten.
- Alleen de data die nodig zijn voor de beantwoording van wetenschappelijke onderzoeksvra(a)g(en) worden ter beschikking gesteld aan de onderzoekers in kwestie.
- De resultaten van wetenschappelijke studies zullen niet tot individuele personen te herleiden zijn.
- Ieder verzoek om wetenschappelijk onderzoek te verrichten met persoonsgegevens of gegevens die tot personen te herleiden kunnen zijn, wordt aan de universitaire Ethische Toetsingscommissie voorgelegd alvorens toestemming wordt verleend tot het ter beschikking stellen van de data. Een en ander zal gebeuren in afstemming met de lokale information and security officer. De DPO zal hierbij als toezichthouder functioneren.
Graag ontvangen wij de data conform Artikel 5 van de Wet hergebruik van overheidsinformatie, d.w.z. langs elektronische weg en in een open en machinaal leesbaar formaat, samen met de metadata, waarbij het formaat en de metadata voor zover mogelijk voldoen aan formele open standaarden, overeenkomstig artikel 5, eerste lid, van de richtlijn.
- Aangevraagde formaat:
- RDF (TURTLE)
- Aangevraagde periode:
- 01-01-1900 tot 31-12-2019
- Gebruik:
- De data zullen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, onder meer naar de vergelijkbaarheid van uitspraken in termen van feitencomplex, uitspraak etc.