Dataverzoek
- Titel:
- motorvoertuigen, per adres of huishouden, in een puntenwolk i.p.v. een polygon
- Aangevraagde data:
- Ik zoek de data van motorvoertuigenbezit gelinkt aan adressen/huishoudens in Amersfoort. Hierbij verzoek ik alleen de metadata. Op het net kan ik veel vinden over voertuigbezit per vlak (in polygon vorm) , helaas is dit niet voldoende voor het uitvoeren van de analyse. Ik zoek de puntenwolk van geregistreerde voertuigen op adressen/op huishouden.
- Aangevraagde formaat:
- ArcGIS Map Service
- Aangevraagde periode:
- 01-01-2022 tot 15-11-2023
- Gebruik:
- Het onderzoek genaamd "De Groene Route" aan de Hogeschool van Utrecht, in samenwerking met de gemeente Amersfoort en de Academie van de Stad, richt zich op het identificeren van vervoersarmoede volgens de CBS-methodologie "Indicatoren voor vervoersarmoede". Momenteel bevinden we ons in de fase van de analyse van het bestaande netwerk in Amersfoort, waarbij we specifiek kijken naar de afstand tussen inwoners met en zonder voertuigbezit tot een OV-halte. Volgens het CBS-rapport (2019) op pagina 9 worden deze afstanden gecategoriseerd in drie risicogroepen. We werken eraan om deze categorieën nauwkeurig te identificeren en te begrijpen om een diepgaand inzicht te krijgen in vervoersarmoede in de regio.
Dit is de risicoverdeling dat gehanteerd wordt door het CBS.
rij 1. Risico 0 - motorvoertuig bezit huishouden: auto - afstand tot ov-halte 0-400 meter
rij 2. Risico 1- motorvoertuig bezit '' : ander motorvoertuig - afstand tot ov halte 400-800 meter
rij3. Risico 2 - motorvoertuig bezit '': geen motorvoertuig - 800 of meer
Mijn datagebruik heeft twee hoofddoelen:
Ik plan om nauwkeurige radii van 0 tot 400-800 meter te creëren rond de bestaande OV-haltes in Amersfoort. Deze geografische gegevens zijn bekend en kunnen eenvoudig en nauwkeurig worden weergegeven met behulp van GIS.
Daarnaast wil ik de dataset van voertuigbezit per adres op de kaart visualiseren als een puntenwolk.
Met de overlay van deze radii en de voertuigbezitpunten, ben ik van plan de "waar of niet waar"-methode toe te passen. Hiermee kan ik bepalen of huishoudens met motorvoertuigen zich binnen deze radii bevinden of juist niet.
- Impact:
- Het nauwkeurig vaststellen van de nabijheid tot een OV-halte is van essentieel belang voor een gedetailleerde analyse van vervoersarmoede. Deze nauwkeurigheid stelt ons in staat om een precies beeld te krijgen van welke huishoudens een verhoogd risico lopen op vervoersarmoede. Door gebruik te maken van GIS-rekensoftware kunnen we actuele gegevens effectief in kaart brengen.
Het is belangrijk om te benadrukken dat eventuele verstrekte data uiteindelijk beheerd zal worden door docenten, en dat er geen data openbaar wordt gemaakt zonder de uitdrukkelijke toestemming van de dataverstrekker. Het doel is niet om informatie openbaar te stellen zonder de juiste toestemming, en de privacy van de verstrekte gegevens wordt te allen tijde gerespecteerd.
Wat heb je zelf gedaan?
- Wat is je probleem om data te vinden?:
- Data is er maar voldoet niet
- Welke data is wel beschikbaar?:
- Amersfoort in cijfers: de wijkindeling t.o.v geregistreerde personenauto's, totaal 117.070 personenauto's,
(let op geen motorvoertuig bezit, dit excludeert alle andere voertuigen) Op het rdw is ook nog veel bekend maar niet wat ik zoek. Het CBS heeft de data gevisualiseerd op vlakken, buurten etc.
- Waarom is deze data niet geschikt/voldoende?:
- De data, kan niet, zolang de locatie van motorvoertuigenbezit/personenauto niet bekend is, de vergelijking maken met de afstand tot een ov-halte. Met deze methode helaas kan op zijn best alleen een generalisatie gemaakt worden van, maar sluit actualisatie uit.
- Wat heb je zelf al gedaan om de data te vinden?:
- Ik ben momenteel alle overheidsinstanties en andere arcgis data servers aan het uitkammen voor een puntenwolk van bestaande data.