Terug naar overzicht

Impact story: Zaanstad in cijfers

Impact-story | Created: 15-11-2021 | Aangepast: 27-11-2021

Kun je jezelf even kort voorstellen? Wie ben je en waar werk je?

Wij zijn Niels Luijer, onderzoeker, en Elise van der Steen, statistisch medewerker. Beiden werken wij in het team 'Onderzoek en Statistiek' voor de gemeente Zaanstad.

Aan welke toepassing heb je gewerkt?

Wij hebben samen gewerkt aan de toepassing 'Zaanstad in Cijfers'. Dit is een portal met onderzoekspublicaties, dashboards, databanken, cijfers en kaartmateriaal van- en over de gemeente Zaanstad.

Voor wie heb je dat gedaan en waarom?

Dit hebben we gedaan voor onze doelgroepen. Dit zijn medewerkers van de gemeente Zaanstad, externe partners van de gemeente, en inwoners en bedrijven in Zaanstad. 

Welk probleem los je daarmee op?

Zaanstad in Cijfers bestond al langer maar kon toegankelijker, meer up-to-date, frisser (qua vormgeving) en completer: het is nu meer het portaal voor gebundelde informatie vanuit verschillende afdelingen en niet meer vanuit één afdeling. Een pragmatisch punt is dat vindbaarheid van informatie vergroten veel losse vragen in e-mails en dergelijke afvangt of dat er een snelle verwijzing/link kan volstaan. 

Wat betekent deze toepassing voor de gebruiker?

(Hopelijk) wordt deze hiermee toegankelijker, beter vindbaar en voorzien van meer complete informatie. Zo hebben we een zoekfunctie opgenomen in de tool, die bestond voorheen nog niet. Een gebruiker kan informatie nu op drie manieren benaderen: middels de zoekfunctie, naar een inhoudelijk thema en naar de soort informatie. 

Welke data gebruik je hiervoor?

Ongeveer alles wat we in data en rapporten weten over de Zaanse samenleving. 

Elk project kent ook uitdagingen. Waar liep jij tegenaan?

In de eerste plaats de capaciteit: urgente zaken beperken in gemeenteland vaak de tijd voor niet zo urgente, maar op tijd termijn toch belangrijke. Daardoor heeft het even geduurd. In de tweede plaats het denkwerk over inhoudelijke categoriseringen: wat is voor zowel collega’s als mensen en partijen buiten de organisatie herkenbaar, doet recht aan actuele opgave en is tegelijk ook toekomstbestendig, mochten die opgaven veranderen? In de derde plaats denkwerk over datgene wat relevant is om op te nemen: de lijst kan eindeloos worden uitgebreid maar dat wordt voor gebruikers ook onoverzichtelijk. Het denkwerk was vooral leuk om mee aan de slag te gaan. 

Als je terugkijkt: wat is dan anders gelopen dan je dacht?

Een aantal praktische zaken: een tool kan niet alles wat je van tevoren bedenkt, hier en daar waren er daardoor kleine compromissen nodig.

Wat is je persoonlijke band met het onderwerp?

Ik vind het belangrijk dat basisinformatie en kennis transparant en goed vindbaar/beschikbaar is. Omdat die kennis en informatie een belangrijke en objectiverende rol speelt in afwegingen, discussies en beslissingen. 

What's next? Wat staat er op de planning op het gebied van data?

In ieder geval het opschonen en aanvullen van de onderliggende databank met cijfers. Daarnaast kijken hoe we met minder handmatig invoerwerk toch een goed gevulde databank kunnen krijgen. Ook willen we meer met dashboards gaan werken. 

Wat kan Data.Overheid.nl voor je betekenen? Waar heb je behoefte aan?

Dat weet ik niet zo goed. Als we op zoek zijn naar data over een bepaald onderwerp kijken we toch vaak eerst bij de bronhouder/auteur en we hebben vaak ook behoefte aan data die in een meer gesloten omgeving beschikbaar blijkt, CBS microdata bijvoorbeeld. Wat me wel opvalt op data.overheid.nl: er is geen categorie duurzaamheid/energietransitie, terwijl dat toch een behoorlijk thema is. 

Als mensen na het lezen behoefte hebben aan meer informatie, waar kunnen ze dan terecht?

Dat kan via onze website.

Meepraten over de impact van data?

Word gratis lid van onze data communities, binnen 1 minuut heb je een account aangemaakt en praat je mee op: www.datacommunities.nl.