Terug naar overzicht

Impact story: movimaps

Impact-story | Aangemaakt: 15-04-2021 | Aangepast: 27-05-2022

Movimaps Veiligheidsratio fiets won vorig jaar de vijfde editie van de SODA awards. 
Deze toepassing geeft inzicht in de balans tussen fietsongevallen en het fietsgebruik. We vroegen Richard van de Werken, eigenaar van Hastig en ontwikkelaar van deze toepassing, hoe hij erop is gekomen om deze toepassing te ontwikkelen.

Kun je jezelf even kort voorstellen? Wie ben je en waar werk je?

Mijn naam is Richard van de Werken, ik ben een van de eigenaren van Hastig. Samen met mijn collega heb ik gewerkt aan de Movimap Veiligheidsratio fiets: veiligheidsratiofiets.kijkopkaart.nl. Movimaps is een verzamelnaam voor alle kaarten die we maken. We doen veel op het gebied van mobiliteit, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Zowel met open data als met ingekochte data. En we proberen het resultaat van ingekochte data zo open mogelijk te delen.

Aan welke data toepassing heb je gewerkt?

We hebben onlangs de SODA award gewonnen voor onze toepassing op Movimaps.
We hebben de veiligheidsratio fiets eigenlijk bedacht voor de SODA award. We wilden een indicator ontwikkelen waarbij je in een oogopslag kunt zien hoe veilig het fietsen is in een gemeente. Doel hiervan is het belang van veiligheid voor fietsers op de kaart zetten. Data over ongevallen is er al heel lang, data van CBS ook maar het is in deze toepassing juist goed gelukt om het belang van de veiligheid voor fietsers aan te geven met behulp van deze kaart.

We waren erg blij dat we de SODA award wonnen, dit geeft namelijk aan dat je iets hebt ontwikkeld wat ergens aan bijdraagt en dat was ons doel. Het mooie aan deze toepassing is dat we hier ook weer andere toepassingen op voort kunnen bouwen. Het winnen van deze prijs bevestigt voor ons ook het belang van open data. We krijgen veel positieve reacties van mensen om ons heen.

Welke vraag beantwoord je hiermee?

Gemeentes kunnen met deze toepassing inzichtelijk krijgen of hoe veilig het fietsen in de gemeente is. We analyseren de veiligheid niet per straat maar per gemeente. Je kunt de toepassing bijvoorbeeld gebruiken om als gemeente onderling met elkaar in gesprek te gaan om te kijken of een gemeente wel/niet veiliger moet worden. Veel gemeenten zijn bezig om het fietsgebruik te stimuleren en ook tijdens de corona-crisis wordt er steeds meer gefietst. Deze toepassing kan daarbij helpen om inzichtelijk te maken of er extra maatregelen genomen moeten worden om dat extra fietsgebruik ook veilig te laten zijn. 

Wat betekent dit inzicht voor inwoners van Nederland?

Als jij je als burger afvraagt of het in jouw gemeente veilig genoeg is, dan kun je deze informatie daarvoor gebruiken. De toepassing kan ook een gemeente helpen om duidelijk te maken wat het belang is van de veiligheid. Je kunt het als gemeente bijvoorbeeld ook vergelijken met een andere gemeente, als je bijvoorbeeld twee grote steden naast elkaar legt. Belangengroepen, zoals de Fietsersbond, kunnen de toepassing gebruiken als hulpmiddel bij reacties op plannen van gemeenten. In Nieuwegein is dat al gebeurd.      

Wat is er veranderd voor je gebruikers sinds ze deze toepassing hebben/wat gaat er volgens jou veranderen?

De reden dat we deze toepassing hebben ontwikkeld heeft ermee te maken dat we ruim vijf jaar geleden voor een ministerie een fietsongevallen kaart hebben ontwikkeld. Hoewel die kaart best veel bekeken wordt, heeft het nog onvoldoende geleid tot het op de agenda zetten van fietsveiligheid. Je zag wel de ongevalslocaties op de kaart, maar je kon er niet makkelijk uit afleiden hoe veilig een gemeente is voor fietsers. De veiligheidsratio fiets levert daar wel een bijdrage aan.      

We zouden nog wel beter willen weten hoeveel er nou echt wordt gefietst per straat en dat is iets waar data overheid een rol in kan spelen. Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we over het gebruik van die specifieke buitenruimten meer te weten komen.

Welke data gebruik je hiervoor?

We hebben het BRON ongevallen bestand gebruikt, Rijkswaterstaat beheert dit bestand. Daarnaast hebben we data gebruikt van het CBS voor het aantal fietskilometers per gemeente. En we hebben het OVIN gebruikt, dit wordt beschikbaar gesteld door CBS, dit hebben we gebruikt om te bepalen hoeveel er wordt gefietst in elke gemeente. 

Elk project kent ook uitdagingen. Waar liep jij tegenaan? Wat is dan anders gelopen dan je dacht?

We hadden graag direct informatie over de fietsintensiteiten op straat toegevoegd, maar die informatie is nog niet centraal beschikbaar. We zijn wel begonnen met het toevoegen van open data over fietsintensiteiten zoals die door het NDW wordt verzameld.      

Daarnaast is het bij de data die we van het CBS hebben gebruik soms lastiger te doorgronden wat je precies ziet. Het fietsgedrag van toeristen zit bijvoorbeeld niet in CBS data of het is in ieder geval niet helemaal duidelijk. Ik mis de uitwisseling van data op dit moment, ik merk namelijk dat dit daar nog niet zoveel gebeurt. De verbinding tussen bepaalde data zou wat mij betreft beter kunnen.  

Wat is je persoonlijke band met het onderwerp?

Ik denk dat er nog veel te winnen is voor de verkeersveiligheid. De worsteling van gemeentes, ze weten niet zo goed waar ze aan de slag moeten. Ik ervaar dat de stad waar ik nu woon anders is voor fietsers dan bijvoorbeeld in mijn vorige woonplaats. Ik vind het zelf ook interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verkeersveiligheid in verschillende gemeentes.

Je won de SODA award (Stuiveling Open Data Award) van het ministerie van BZK met deze datatoepassing. Gefeliciteerd! Wat betekent dit voor de verdere ontwikkeling van deze toepassing?

We gaan proberen om meer informatie beschikbaar te krijgen over de hoeveelheid fietsers per      straat. Dit willen we zichtbaar maken op de kaart.     Daarnaast hebben we de uitdaging gekregen van de jury van de SODA awards om voor deze toepassing ook gebruik te maken van de kaart van      open street map. We vinden die uitwisseling belangrijk. Het is fijn als deze toepassing ook gebruikt kan worden in een open sfeer, in de vorm van een open street map aanpak. 
Verder hebben we op dezelfde basis als de veiligheidsratio fiets een kaart ontwikkeld die de rioolwatermetingen in verband met corona laat zien (rioolwater.kijkopkaart.nl). Ook daar gebruiken we open data en proberen we tot een bruikbare indicator te komen.

Als mensen na het lezen behoefte hebben aan meer informatie, waar kunnen ze dan terecht?

Mailen of bellen mag altijd.

Is er verder nog iets wat je kwijt wilt?

Ik denk dat het in zijn algemeen interessant is om te kijken hoe je een manier kunt bedenken om de data bij data.overheid.nl te bekijken, dat gebeurt nu nog niet zo. Ik zou het interessant vinden om te zien dat je op meerdere manieren de data naar de gebruiker brengt. Hoe kun je de zichtbaarheid van open data verbeteren zodat het beter en vaker vindbaar is op diverse platformen en het web.

Meepraten over de impact van data?

Word gratis lid van onze data communities, binnen 1 minuut heb je een account aangemaakt en praat je mee op: www.datacommunities.nl.