Berichten over uw Buurt
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
Afval op straat, volle containers en vuil. Het is een veelvoorkomend probleem in Amsterdam. Daarom bedacht Stephan Preeker een toepassing om het afval probleem in Amsterdam op te lossen en de aanrijroutes van de vrachtauto's voor het legen van de vuilcontainers, beter te reguleren. En dit allemaal met behulp van open data. Je leest hier zijn verhaal.
Kun je jezelf even kort voorstellen? Wie ben je en waar werk je?
Mijn naam is Stephan Preeker en ik ben Software Engineer, ik heb kunstmatige intelligentie en software engineering gestudeerd. Ik programmeer al sinds 2010 voor mijn eigen bedrijf. Ik werk nu twee jaar voor VNG waar we ons momenteel richten op de energietransitie, hiervoor heb ik vier jaar voor de gemeente Amsterdam gewerkt, hier heb ik aan diverse toepassingen gewerkt waaronder de kwestie rondom afvalcontainers en parkeren in Amsterdam.
Aan welke toepassing heb je gewerkt?
Voordat ik voor VNG werkte heb ik zelfstandig voor de gemeente Amsterdam gewerkt, ik werkte destijds bij het net nieuw opgerichte datapunt. Hier heb ik aan de toepassing met betrekking tot afvalcontainers gewerkt. In de eerste instantie werkte ik hier alleen aan, inmiddels hebben collega’s het stokje van mij overgenomen want de toepassing is eigenlijk nooit af en moet continu worden bijgehouden.
Ik heb een complete dataset en API gemaakt voor alle container- en afvalgegevens in Amsterdam. Deze gegevens stonden op verschillende plekken in verschillende systemen bij verschillende leveranciers. Ik heb gezorgd voor één centraal punt met de ‘waarheid over de afvalcontainers’. Door het samenvoegen zijn er veel fouten uit het systeem gehaald.
Alle software en data die hiervoor nodig waren zijn op GitHub gepubliceerd, dit is een online software deel platform. Github.com en Gitlab.com zijn de bekendste. Op de website data.amsterdam.nl staat een overzichtskaart, op deze kaart applicatie kun je onder andere alle informatie aflezen omtrent vuilcontainers. API’s worden nu ontsloten met de meest actuele data.
Door middel van goede weegdata kan de gemeente precies zien hoe vol containers zaten en daarmee de routes aanpassen die zij moeten rijden. Routes kunnen steeds weer geoptimaliseerd worden zodat deze actueel blijven. Als er bijvoorbeeld een container is die drie keer per dag vol zit (dat gebeurt bijvoorbeeld tijdens een markt) dan moet dit worden opgenomen in de routes zodat deze vaker wordt geleegd, of andersom.
Deze code kun je hier terugvinden.
'Routes kunnen steeds weer geoptimaliseerd worden zodat deze actueel blijven'.
Voor wie heb je dat gedaan en waarom?
Welk probleem(en) los je daarmee op?
'Er belandt nu minder afval op straat doordat de containers vaker worden geleegd'.
Wat betekent deze toepassing voor de gebruiker?
Een schonere stad. Elke inwoner van Amsterdam kan binnen 200 meter vanaf zijn/haar woning, zijn huisafval kwijt. Containers zitten minder snel vol. Er belandt nu minder afval op straat doordat de containers vaker worden geleegd, er is sprake van minder C02 uitstoot doordat er ook minder vrachtwagens hoeven te rijden, omdat deze niet meer geleegd worden als deze nog (bijna helemaal) leeg zijn. Een schonere stad en een blije buur. Een beter afvalbeleid voor de stad en het mogelijk maken om data gedreven te werken en te experimenteren.
Wat is er veranderd voor je gebruikers sinds ze deze toepassing hebben?
Men kan overzichtelijk terugzien waar zich afvalcontainers bevinden en elke bewoner in Amsterdam (de binnenstad niet meegerekend), woont op 200 meter of minder van een afvalcontainer af. Zo hoeft de burger niet verder te lopen dan nodig is, belandt het afval minder snel op straat en worden containers door middel van slimmere aanrijroutes geleegd.
Het gewicht van de container is belangrijk voor de inhoud, op die manier kun je berekenen hoeveel afval erin zat. Zo kan gezien worden of de aanrijroute voor de vrachtauto’s gewijzigd kan worden, sommigen containers moeten namelijk meerdere keren per dag worden geleegd en anderen slechts één of twee keer per maand.
Op vuilniswagens zitten weegsensoren, die sturen weeggegevens terug op een GPS coördinaat, na het koppelen aan de juiste container (via actuele data API) kunnen we aan de hand hiervan zien of de container is geleegd en hoe vol hij was. Dit werkt nu behoorlijk goed, voorheen zaten hier namelijk veel fouten in.
Het is aan de afvaldienst om uit te zoeken hoe zij de routes moeten rijden. De mogelijkheden om de aansturing nu goed data gedreven te doen is enorm verbeterd. Routes worden continu bijgehouden. Ook als inwoners zelf meldingen doen van volle containers, dan wordt dit geregistreerd en aangepast in het systeem, dit versnelt het proces aanzienlijk, je kunt dergelijke meldingen doen via: meldingen.amsterdam.nl.
Welke data gebruik je hiervoor?
We publiceren dus zelf ‘correcte’ data en we hebben onze eigen data huishouding veel beter op orde. Om onze eigen afvalcontainer data te verbeteren hebben we combinaties gemaakt met de BGT (Basiskaart Grootschalige Topografie) en de BAG (Basis registratie Adressen en Gebouwen).
De data / API van leveranciers: deze data is de basis om de data te kunnen gebruiken voor het dagelijkse verloop, de verwerking van de data is hierbij belangrijk. Alle gegevens moeten aan elkaar gekoppeld worden. Zo is er gekeken of de adressen van containers wel kloppen en of de locatie klopt (sommigen containers staan ingetekend). Het importeren en het koppelen was niet eenvoudig omdat er allerlei leveranciers mee te maken hebben.
Bij de start van de ontwikkeling bestonden er wel 200 typen afvalcontainers, dat is misschien wat veel. In de praktijk bleken het ‘maar’ 100 te zijn door kleine verschillen in de registratie. Voorheen had ieder stadsdeel in Amsterdam namelijk zijn “eigen type container”, gelukkig is dit inmiddels veranderd en is Amsterdam dit aan het standaardiseren op één vast systeem, dit maakt de toepassing een stuk inzichtelijker. Daarnaast is het belangrijk dat alle data goed wordt opgeslagen en dat de historie goed wordt bijgehouden. Een aantal typen containers is nodig omdat sommigen containers bijvoorbeeld kunnen persen zodat het nog langer duurt voordat een vuilniswagen langs hoeft te komen. Dit is van belang in plaatsen met weinig ruimte in de straat.
Elk project kent ook uitdagingen. Waar liep jij tegenaan?
De grootste uitdaging was het uitlezen van de diverse systemen van de leveranciers. Zij hebben namelijk ook weer leveranciers, iedereen werkt met eigen methodes, systemen en API’s en die werken niet altijd even goed. Ik wilde bijvoorbeeld ergens data vandaan halen en toen ging een productiesysteem plat. Ook moest ik vaak ergens achteraan zodat iets juist werkte. De code en data die ik heb gemaakt, heb ik als het ware open gemaakt, ik zorg dat het correct is en ik publiceer een dataset die open te gebruiken is, analisten kunnen hier nu bijvoorbeeld analyses mee maken. Ik zorg dus voor goede data, ik maak de gesloten data open en daarna kon ik de data voor deze toepassing gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld precies zien wanneer een container wordt geleegd (als deze een sensor heeft).
Als je terugkijkt: wat is dan anders gelopen dan je dacht?
Het ingewikkelde was het verzamelen en verwerken van data. Het lijkt niet zo moeilijk maar ik heb alle kennis en kunde moeten inzetten en enorm mijn best moeten doen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb allerlei data combinaties moeten maken en diepgaand in diverse datasets moeten duiken om tot een ‘correcte’ oplossing te komen. Niets was geavanceerd, maar het eiste een flink gepuzzel
en doorzettingsvermogen om een dataservice te maken die betrouwbaar en dagelijks zijn werk doet.
'De dankbaarheid van beleidsmedewerkers die hun werk kunnen doen. Ik heb mensen letterlijk met tranen in hun ogen zien staan van blijdschap.'
Wat is je persoonlijke band met het onderwerp?
De dankbaarheid van beleidsmedewerkers die hun werk kunnen doen. Ik heb mensen letterlijk met tranen in hun ogen zien staan van blijdschap. Vaak komen resultaten van mijn werk uiteindelijk indirect in de krant terecht. Nieuw afvalbeleid wat wordt aangekondigd in de krant.
Het werken aan software voor de samenleving geeft een enorme voldoening en ik mag al mijn werk aan de wereld laten zien. Als engineer ben ik hier heel trots op. Net als een architect naar zijn of haar gebouwen wijst, wijs ik graag digitaal naar mijn bouwwerken online.
What's next? Wat staat er op de planning op het gebied van data?
Data gedreven werken en de transparantie van open source wil ik heel graag onder de aandacht brengen. Samen kom je veel verder en bouw je toepassingen op de schouders van anderen. Ik wil zoveel mogelijk open-tenzij toepassen. Nu doe ik dat voor alle gemeenten in Nederland op het energie / klimaat onderwerp. dego.vng.nl. (Data Energie Gebouwde Omgeving) die alle gemeenten en burgers kunnen gebruiken om energie transitie plannen te kunnen maken en toetsen. Ik ben actief bouwer en deelnemer aan het commonground.nl initiatief. Ik geloof dat veel kleine software bouwers een wereld van verschil kunnen maken en Nederland ‘digi-beter’ kunnen maken.
Wat kan Data.Overheid.nl voor je betekenen? Waar heb je behoefte aan?
Ik ben nu vaak aan het zoeken naar landelijke datasets, om de brondata beter vindbaar te maken. Het ontsluiten van datasets en het publiceren van datasets, het zou prettig zijn als dit aangemoedigd wordt. Daarnaast ook data use-cases zoeken en uitlichten en mensen attenderen op de mogelijkheden. Misschien is data.overheid.nl in staat om meer betaalmuren van data weg te halen? Denk bijvoorbeeld aan de Kamer van Koop handel. In andere landen is deze data gewoon helemaal open. Niet alleen data maar ook de software en de regels voor de data verwerking zouden gewoon online kunnen staan. Github en Gitlab voor overheids software.
'Ik vind het belangrijk dat open data voor iedereen zichtbaar moet zijn en moet blijven'.
Is er nog iets anders dat je over dit onderwerp kwijt wilt?
Opvallend was dat ik tijdens de ontwikkeling van deze toepassing de vraag kreeg om bepaalde containers niet te laten zien op de kaart. Deze werden namelijk al gevonden door burgers en zij waren niet blij met de nieuwe locaties van bepaalde afvalcontainers. Ik heb voet bij stuk gehouden en ik heb de data online laten staan, omdat ik het belangrijk vind dat open data voor iedereen zichtbaar moet zijn en moet blijven.
Als mensen na het lezen behoefte hebben aan meer informatie, waar kunnen ze dan terecht?
Bij vragen mag je mij mailen, via: stephan@preeker.net.
Meepraten over de impact van data?
Word gratis lid van onze data communities, binnen 1 minuut heb je een account aangemaakt en praat je mee op: www.datacommunities.nl.
Afval op straat, volle containers en vuil. Het is een veelvoorkomend probleem in Amsterdam. Deze toepassing draagt eraan bij om het afval probleem in Amsterdam op te lossen en de aanrijroutes van de vrachtauto's voor het legen van de vuilcontainers, beter te reguleren.