Impact story Rijden de treinen

Rijden de Treinen. Het begon als grapje, maar werd onder veel treinreizigers populairder dan de app van de NS zelf.

Rijden de Treinen is een app en website waarop je als reiziger kunt zien of de treinen (op tijd) rijden. Bijvoorbeeld tijdens een sneeuwwinter. Heel handig, omdat de app van de NS daar kansen liet liggen. Forenzen waarderen Rijden de Treinen, omdat hij to-the-point, zo volledig en zo snel mogelijk is. Zelfs machinisten en conducteurs zijn fan. We spraken ontwikkelaar Geert over de impact van zijn applicatie.

 

Kun je jezelf even kort voorstellen? Wie ben je en waar werk je?

Mijn naam is Geert Wirken. Ik ben in het dagelijks leven CTO van Vergelijkgroep, waar we verschillende online prijsvergelijkers ontwikkelen zoals Keuze.nl en Providers.nl. Hiervoor heb ik gewerkt als software ontwikkelaar.

Aan welke toepassing heb je gewerkt?

Ik heb de app en de website Rijden de Treinen ontwikkeld. Je kunt de site vinden op www.rijdendetreinen.nl en de app in de play store.

Voor wie heb je dat gedaan en waarom?

Mijn app is bedoeld voor treinreizigers, zowel de incidentele reiziger als de dagelijkse forens. Ik ben hiermee in 2010 begonnen uit ergernis: tijdens de sneeuwwinter van 2010 stond ik op het centraal station van Utrecht toen de treindienstregeling compleet vastliep en zelfs de NS website niet meer werkte. Oorspronkelijk begon het als een vrij eenvoudige website die alleen een overzicht met treinstoringen gaf, maar toen ik na een paar maanden ook informatie over vertrektijden en een reisplanner had toegevoegd bleek mijn site in een behoefte te voorzien. Niet lang daarna heb ik een app ontwikkeld die ook populair werd en inmiddels is er een redelijk grote groep met trouwe gebruikers.

Welk probleem los je daarmee op?

In het begin loste mijn app vooral het probleem op dat de NS reisinformatie slecht toegankelijk was via je mobiel. De NS app was erg traag en omslachtig, en de NS website was ook niet geschikt voor mobiele telefoons. Dit is inmiddels beter geworden gelukkig, maar wat mijn toepassing anders doet dan NS zelf is de manier waarop de reisinformatie gepresenteerd wordt: bij mijn app is dat to-the-point, zo volledig en specifiek mogelijk, en zo snel mogelijk. Zeker ervaren forensen waarderen dat erg, omdat ze heel snel kunnen zien wat ze nodig hebben.

Wat betekent deze toepassing voor de gebruiker?

De reisinformatie is veel toegankelijker en completer geworden. Wat enigszins verrassend is, is dat veel informatie bij NS vandaan komt, maar door NS zelf niet gebruikt wordt in hun eigen kanalen. Zo heeft het bijvoorbeeld heel lang geduurd voordat je in de NS app kon zien hoe lang een trein is, terwijl dat in de Rijden de Treinen app al een paar jaar beschikbaar was. Terwijl deze data wel gewoon bij NS beschikbaar was.

Wat ik zelf heel grappig vind is dat ook veel machinisten en conducteurs liever mijn app gebruiken dan de officiële app. En vaak krijg ik daardoor ook goede suggesties en tips door om de app en de website beter te maken.

Wat is er veranderd voor je gebruikers sinds ze deze toepassing hebben?

Met de informatie in de app kunnen treinreizigers veel beter en sneller beslissingen maken, zeker in situaties waarbij de treindienst niet volgens de dienstregeling verloopt. Doordat je meteen een alert krijgt en de meest relevante informatie ziet kun je vaak snel beslissen om bijvoorbeeld om te reizen of om een andere trein te nemen. Vroeger was dat veel lastiger en was je veel meer afhankelijk van de omroepberichten op het station of de borden op de perrons. 

Welke data gebruik je hiervoor?

Ik gebruik de open data die via het NDOV loket beschikbaar wordt gesteld. Voor de reisplanner gebruik ik de NS API, voor vrijwel alle andere informatie die je in de app ziet komt de informatie via het NDOV loket vandaan.

Elk project kent ook uitdagingen. Waar liep jij tegenaan?

In het begin was het erg lastig om de data te verkrijgen. In de eerste versie van de website (in 2010) moest ik zelfs de NS app reverse engineeren om aan de data te komen die ik nodig had. In de jaren daarna is de reisinformatie langzaamaan steeds meer open data geworden en is het voor mij makkelijker geworden om databronnen te gebruiken. Wat soms nog wel een uitdaging is, is om de data op de juiste manier te interpreteren en verwerken (en om datafouten te kunnen herkennen). Het helpt daarbij heel erg om domeinkennis te hebben.

Waar ik daarnaast tegenaan loop is dat het veel tijd kost om een dergelijk project te onderhouden. Omdat ik dit allemaal in mijn vrije tijd doe is het lastig om tijd te vinden. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te automatiseren waar mogelijk.

Als je terugkijkt: wat is dan anders gelopen dan je dacht?

Ik had nooit verwacht dat iets wat eigenlijk als een grapje bedoeld was, zo populair zou worden. En in 2010 had ik ook zeker niet verwacht dat er in Nederland een serieuze community zou ontstaan rondom open OV-data.

Wat is je persoonlijke band met het onderwerp?

Inmiddels reis ik niet meer zo vaak met de trein, maar destijds reisde ik dagelijks met de trein (en ik vond en vind dat ook een prettige manier van reizen). Dat hielp heel erg om te bepalen welke functies belangrijk zijn en voor het correct interpreteren van de data. 

What's next? Wat staat er op de planning op het gebied van data?

De afgelopen maand zijn er twee nieuwe datastromen geïntegreerd, namelijk de geplande wijzigingen aan de dienstregeling (werkzaamheden), en de drukte-indicator. Voor komend jaar wil ik kijken of Rijden de Treinen nog beter als dataleverancier voor anderen kan fungeren: ik merk dat bijvoorbeeld de storingsinformatie erg vaak door studenten en journalisten wordt gebruikt. Als hoop deze data nog beter te kunnen ontsluiten, op een wijze die voor mij weinig tijd kost.

Is er nog iets anders dat je over dit onderwerp kwijt wilt?

Als je met open OV-data aan de slag gaat, meld je dan zeker ook bij de OpenOV community. Daar zitten ook andere experts op het gebied van open ov-data.

Als mensen na het lezen behoefte hebben aan meer informatie, waar kunnen ze dan terecht?

Op de site https://www.rijdendetreinen.nl/ kun je zien hoe de open data in de praktijk gebruikt wordt. Als je zelf data van Rijden de Treinen wilt gebruiken, kun je hier terecht: https://www.rijdendetreinen.nl/over/open-data 
OpenOV is hier te vinden: www.openov.nl

Meepraten over de impact van data?

Word gratis lid van onze data communities, binnen 1 minuut heb je een account aangemaakt en praat je mee op: www.datacommunities.nl