Stap 1c: vul de invullijst in

Je hebt dus nu je databronnen verzameld en een invullijst gemaakt aan de hand van het hierboven beschreven format. Nu alleen nog even invullen!

Vul zelf zoveel mogelijk in

Het handigste is als je eerst de door jezelf gevonden data verwerkt. Dit zijn dus de datasets die je in andere overzichten hebt gevonden en waarvan je denkt dat deze ook binnen jouw organisatie aanwezig zullen zijn. Dat levert dus een lijst op waarmee je de boer op kan gaan richting de collega's.

Laat de collega's checken en aanvullen

Je hebt inmiddels een lijst van collega's waarvan je vermoedt dat ze je naar datasets zullen leiden. Met hen maak je een afspraak en leg je de conceptlijst voor die je hebt opgesteld aan de hand van de externe voorbeelden. Tijdens die gesprekken neem je deze lijst door en vul je deze aan waar nodig.

Vaak realiseren collega's zich niet dat zij op prachtige (Open) data zitten. Het samen achter het beeldscherm bekijken van de processen en systemen die zij hanteren leidt vaak tot verrassende vondsten. Bovendien kun je bij die gelegenheid de voordelen van Open Data toelichten en hun eventuele zorgen wegnemen: het feit dat zij die data hebben wil zeker niet zeggen dat dat ook Open Data zijn of moeten worden.

Qua volgorde is het raadzaam eerst de functioneel- en applicatiebeheerders te raadplegen om vervolgens door te schakelen naar de collega's die de data inhoudelijk goed kennen. Zo stapsgewijs vul je dus, met behulp van de collegae de inventarisatielijst, met als eindresultaat een groslijst van datasets die mogelijk als Open Data kunnen dienen. De eerste stap is gezet!

Naar stap 2...