Terug naar alle datasets

Dataset

Historische infrastructuur

Ok

De link(s) bij deze dataset zijn gecontroleerd en leiden naar data.

Sluiten

Data eigenaar

Overijssel | Uit catalogus: NationaalGeoregister.nl

Alle datasets van deze eigenaar

Thema
Cultuur en recreatie
Status
Beschikbaar
Toegang
Publiek
Bijgewerkt
16-07-2013
Licentie
Publiek domein
Taal
Nederlands
Dit zijn transportaderen die in het verleden van regionaal belang zijn geweest: wegen, smalsporen en spoorwegen. Kanalen zijn ook transportaderen, maar zijn opgenomen in afwatering om overlap te voorkomen. Overijssel kende tot in de 19e eeuw uitgestrekte woeste gronden. De kerktorens van de nederzettingen vormden vaak de enige orientatiepunten. Ook belangrijke regionale routes volgden deze traces. Hessenwegen waren bedoeld voor handelslui die vanuit Duitsland naar Amsterdam reisden. Zij gebruikten karren met een andere asbreedte. Hierdoor zouden zij de normale wegen kapot rijden. Het waren lange parcours die liepen van de Duitse grens naar West-Nederland en over het algemeen de tussengelegen nederzettingen juist vermijden. Vervoer over landwegen was tot ver in de 19e eeuw veel problematischer dan vandaag de dag. In de winter waren laaggelegen gebieden vaak onbegaanbaar. Hierdoor moest men de hoger gelegen gebieden opzoeken zoals dijken, oeverwallen van beekjes en ruggen in het landschap. Wanneer de natte gebieden zo groot waren dat men ver moest omreizen werden verhoogde traces aangelegd. Dergelijke wegen zijn herkenbaar omdat zij dijknamen hebben, terwijl ze niet naast een beek of rivier liggen. In de zomer waren met name de hooggelegen ruggen zo droog dat de zandpaden mul werden. De paden werden op deze plaatsen regelmatig verlegd om te voorkomen dat karren vast kwamen te zitten. Toch bleven de routes die werden gevolgd in grote lijnen hetzelfde, waardoor ze op kaart konden worden gezet. In de 19e eeuw werd vervoer gemechaniseerd. Er werd een uitgebreid netwerk aangelegd van spoorwegen en stoomtramlijnen. De stoomtramlijnen zijn in de jaren 1930 en 1940 vrijwel allemaal verdwenen, omdat zij de concurrentie niet aankonden met de autobussen en vrachtauto’s. De traces zijn echter vaak nog in het landschap te herkennen.

Gegevens over de dataset

Titel Historische infrastructuur
Identifier https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork?uuid=b38d9e87-2ab9-447b-8032-2c8c4ca6c5bd
Taal Nederlands
Taal van de metadata Nederlands
Beschrijving Dit zijn transportaderen die in het verleden van regionaal belang zijn geweest: wegen, smalsporen en spoorwegen. Kanalen zijn ook transportaderen, maar zijn opgenomen in afwatering om overlap te voorkomen. Overijssel kende tot in de 19e eeuw uitgestrekte woeste gronden. De kerktorens van de nederzettingen vormden vaak de enige orientatiepunten. Ook belangrijke regionale routes volgden deze traces. Hessenwegen waren bedoeld voor handelslui die vanuit Duitsland naar Amsterdam reisden. Zij gebruikten karren met een andere asbreedte. Hierdoor zouden zij de normale wegen kapot rijden. Het waren lange parcours die liepen van de Duitse grens naar West-Nederland en over het algemeen de tussengelegen nederzettingen juist vermijden. Vervoer over landwegen was tot ver in de 19e eeuw veel problematischer dan vandaag de dag. In de winter waren laaggelegen gebieden vaak onbegaanbaar. Hierdoor moest men de hoger gelegen gebieden opzoeken zoals dijken, oeverwallen van beekjes en ruggen in het landschap. Wanneer de natte gebieden zo groot waren dat men ver moest omreizen werden verhoogde traces aangelegd. Dergelijke wegen zijn herkenbaar omdat zij dijknamen hebben, terwijl ze niet naast een beek of rivier liggen. In de zomer waren met name de hooggelegen ruggen zo droog dat de zandpaden mul werden. De paden werden op deze plaatsen regelmatig verlegd om te voorkomen dat karren vast kwamen te zitten. Toch bleven de routes die werden gevolgd in grote lijnen hetzelfde, waardoor ze op kaart konden worden gezet. In de 19e eeuw werd vervoer gemechaniseerd. Er werd een uitgebreid netwerk aangelegd van spoorwegen en stoomtramlijnen. De stoomtramlijnen zijn in de jaren 1930 en 1940 vrijwel allemaal verdwenen, omdat zij de concurrentie niet aankonden met de autobussen en vrachtauto’s. De traces zijn echter vaak nog in het landschap te herkennen.
Tags cultuurbehoud, cultuurbeleid, cultuurlandschappen, geschiedenis, kanaal, landschapsbeheer, natuur, natuur--bos-en-landschap, natuur-en-landschap, spoorvervoer, spoorweg, spoorwegen, spoorwegnet, verkeer, verkeer-en-vervoer, vervoer, vervoer-over-land, waterweg, waterwegen
Thema Cultuur en recreatie, Organisatie en beleid
Dataclassificatie High value dataset: Nee
Basisregister: Nee
Referentiedata: Nee
Versie Aanmaakdatum: 2013-07-16T00:00:00
Status: Beschikbaar

Gegevens over de aanbieder

Data eigenaar Overijssel
Publiceerder Overijssel
Contactpunt Naam van het contactpunt: Kuiper, E.W., Rijksuniversiteit Groningen Kenniscentrum Landschap
E-mail van het contactpunt: communicatie@rug.nl
Website van het contactpunt: https://www.rug.nl/research/kenniscentrumlandschap/
Telefoonnummer van het contactpunt: 050-3639111

Rechten en zichtbaarheid

Licentie Publiek domein
Toegang Publiek

Relaties en verwijzingen

Bron catalogus NationaalGeoregister.nl
  • download ZIP
    download bestand

    Toegangslink

    https://download.geoportaaloverijssel.nl/download/vector/b38d9e87-2ab9-447b-8032-2c8c4ca6c5bd

    Naam download
    Beschrijving download
    Taal Nederlands
    Taal van de metadata Nederlands
    Licentie Publiek domein
    Bestandstype ZIP
  • website HTML
    download bestand

    Toegangslink

    https://services.geodataoverijssel.nl/viewer/layer/B73_Cultuur/B7_Historische_infrastructuur

    Naam website
    Beschrijving website
    Taal Nederlands
    Taal van de metadata Nederlands
    Licentie Publiek domein
    Bestandstype HTML
    Mediatype text/html
Let op, dit zijn webservices.
  • B7_Historische_infrastructuur OGC:WFS

    Toegangslink

    https://services.geodataoverijssel.nl/geoserver/B73_Cultuur/wfs

    Naam B7_Historische_infrastructuur
    Beschrijving OGC:WFS
    Taal Nederlands
    Taal van de metadata Nederlands
    Licentie Publiek domein
    Bestandstype OGC:WFS
    Mediatype application/xml
  • B7_Historische_infrastructuur OGC:WMS

    Toegangslink

    https://services.geodataoverijssel.nl/geoserver/B73_Cultuur/wms

    Naam B7_Historische_infrastructuur
    Beschrijving OGC:WMS
    Taal Nederlands
    Taal van de metadata Nederlands
    Licentie Publiek domein
    Bestandstype OGC:WMS
    Mediatype application/xml

Is dit niet de dataset die u zoekt?